Rola sportu w edukacji

W Europie mamy już trzy miliony otyłych dzieci. Co roku przybywa kolejne 400 tysięcy. Przyczyny to zła dieta i brak ruchu. Najmłodsi znajdują się w grupie czternastu milionów Europejczyków, u których stwierdzono chorobliwą nadwagę. Otyłość prowadzi do wczesnego rozwoju chorób układu krążenia i do osteoporozy. Podczas zbliżającej się sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego eurodeputowani będą się zastanawiać, jak radzić sobie z tą społeczną plagą. Jednym z rozwiązań mogą być na przykład obowiązkowe lekcje w-f, trzy razy w tygodniu.

Sprawozdanie „Rola sportu w edukacji” autorstwa węgierskiego posła Pála Schmitta, byłego mistrza olimpijskiego w szermierce będzie podstawą poniedziałkowej debaty PE 12 listopada w Strasburgu. Sprawozdawcą-cieniem z ramienia grupy politycznej ALDE jest Grażyna Staniszewska. Eurodeputowana na etapie prac nad sprawozdaniem w Komisji Kultury i Edukacji PE zgłosiła do projektu dokumentu liczne poprawki, postulując m.in. rozwijanie inicjatyw sportowych w ramach unijnego programu „Uczenia się przez całe życie” oraz zagwarantowania dzieciom niepełnosprawnym dostępu do w-f w zakresie co najmniej podstawowym, a tam gdzie to możliwe w zakresie rozszerzonym.

Wychowanie fizyczne, czytamy w sprawozdaniu, jest jedynym przedmiotem szkolnym mającym na celu przygotowanie dzieci do prowadzenia zdrowego trybu życia i koncentrującym się na ich ogólnym rozwoju fizycznym i psychicznym. Służy również przekazywaniu istotnych wartości społecznych, takich jak samodyscyplina, solidarność, duch zespołowy i zasady fair play.

Poseł Schmitt ubolewa, iż liczba godzin lekcyjnych przeznaczonych na w-f w szkołach podstawowych i średnich spadła w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Pomiędzy państwami członkowskimi występują ogromne rozbieżności, jeśli chodzi o dostępność obiektów sportowych oraz sprzętu.

Sytuację pogarsza fakt, iż programy szkoleniowe dla nauczycieli w-f w poszczególnych państwach członkowskich mocno się różnią, a coraz powszechniejsza staje się praktyka prowadzenia zajęć w-f w szkołach przez nauczycieli z nieodpowiednim przygotowaniem specjalistycznym.

Sprawozdawca chciałby, aby państwa członkowskie podkreślały konieczność rozwoju zdrowotnego w szkolnych programach nauczania. Domaga się też, by w-f uzyskał w planach zajęć taki sam status, jak inne przedmioty. Państwa członkowskie powinny zadbać o utrzymanie zalecanej minimalnej ilości trzech godzin zajęć w-f w tygodniu. Regularne ćwiczenia, argumentuje autor raportu, w znaczący sposób przyczyniają się do ograniczenia wydatków związanych z opieką zdrowotną.

W dokumencie znalazły się postulaty dotyczące odpowiedniego poziomu szkoleń dla nauczycieli oraz wprowadzenia systemu kontroli jakości pracy.

Wśród rozwiązań mających chronić zdrowie dzieci, znalazły się również kampanie informacyjne na temat zdrowego trybu życia, aktywności fizycznej i diety skierowane do dzieci w wieku szkolnym oraz do ich rodziców.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Informacje Prasowe, Sprawy Europy i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>